Misschien op de Douwe Egberts Aroma Rood na is er in de supermarkt geen product meer te vinden dat niet ten minste eens in de drie jaar, en dat is dan een ruime schatting, zijn verpakking pimpt. Zelfs de Heinz tomatenketchup is nu voorzien van een kek spuitmechanisme, dat de nostalgische, rond de dop aan de fleshals vastgekoekte ketchupklodders van weleer moet doen vergeten, die bacteriebroedplaatsen die altijd herinnerden aan het vorige gebruik van de fles, drie maanden tevoren, en die ook altijd het uitzicht op de ten-minste-houdbaar-tot-datum belemmerden.
De Honig vormt geen uitzondering op deze continue aanleidingsloze vernieuwingsdrang. Ik stel me zo voor dat er vergaderd is over Honig nieuwe stijl, en dat de vergadertafel uitsluitend door volwassenen werd bevolkt; mensen met stemrecht en zo. Ze waren ongetwijfeld met veel, want een nieuw uiterlijk voor een pakje nasimix bepaal je natuurlijk niet over één nacht ijs. Er is gewikt, er is gewogen, en uiteindelijk hebben deze volwassen mensen in meerderheid, of misschien zelfs unaniem, gekozen voor een viertrapsraket van experimentalisme.
Honig is niet meer zomaar Honig; Honig is nu bijvoorbeeld Honig Vertrouwd.
Of Honig Samen.
Of Honig Inspiratie.
Of Honig Speciaal.
Maar nooit meer gewoon Honig.
Beleef Honig nieuwe stijl: die slogan paste er natuurlijk helemaal bij. Bij Honig nieuwe stijl is het niet meer een kwestie van op het juiste moment je chilimix bij de bruine bonen mieteren: Honig nieuwe stijl moet je ervaren, iedere keer weer als je een fantasieloze pastasaus wilt fabriceren. Maar dan de uitleg van het concept!
Ik citeer: “Honig Vertrouwd staat vooral voor een makkelijke doordeweekse maaltijd” – dit natuurlijk in schril contrast met de culinaire hoogstandjes die vereist zijn bij de overige categorieën, die volgens de wetten der deductie kennelijk als niet vertrouwd moeten worden beschouwd.
“Want je kunt natuurlijk niet altijd uitgebreid uitpakken” – ik bedoel maar. Een tamelijk eufemistische manier om te vertellen dat het gerecht eigenlijk niet te vreten is. Maar dan:
“Maar je wilt toch snel en gemakkelijk een verantwoorde maaltijd op tafel zetten. Gewoon omdat je het belangrijk vindt dat ze elke dag goed eten.”
Ziet u dat, mensen? Wordt hier even op walgelijk patriarchale wijze een vooroorlogs rolmodel van de moeder als huisslaaf opgerakeld! ‘Ze’, dat kunnen natuurlijk alleen de kindertjes zijn, en jij, moedertje in je natuurlijke habitat genaamd aanrecht, wilt natuurlijk dat ze goed eten, want dat is jouw verantwoordelijkheid. Ja, en dat ze op school de hele klas bij elkaar ruften zal je een spreekwoordelijke Unox-worst wezen, dus je kunt ze gerust iedere doordeweekse dag goulash en chili con carne voorschotelen.
Honig Samen is “net even afwisselender” – voor de goede orde, we hebben het dan bijvoorbeeld over lasagne en junglepasta. Dat de doelgroep van voedsel uit pakjes voor 90% uit alleenstaanden bestaat, hindert niet: Honig Samen is “een lekker moment voor iedereen. Zo kom je er eindelijk weer even aan toe om echt gezellig bij te praten.” Nadat je elkaar de hele week verrot hebt gescholden vanwege al het smerigs van Honig Vertrouwd.
Gezellig bijpraten is er bij Honig Inspiratie niet bij. Daar is de combinatie van ingrediënten veel te spannend voor. Je moet wel een echte waaghals zijn om je vingers aan een Italiaanse pastamaaltijdsalade te wagen. Italiaanse pasta, je moet maar durven. Maar dat is nog niets vergeleken bij Honig Speciaal, waar ineens weer de chili con carne opduikt. Maar waar bij Honig Vertrouwd nog de resten uit de vuilnisbak waren gebruikt, zie, voel en ruik je hier dat het vers bereid is. En toch houdbaar tot 2011!
Nu wil het geval dat u als consument de keuze heeft. Knorr biedt exact dezelfde zakjes aan. Meer woorden hoef ik er niet aan vuil te maken. Boycotten die handel. Honig Failliet.
Unilever, bah. Tijd hier niet geweest (om eigen moverende redenen), maar geniet weer van je stukkies, Zero.
Haha, Zigzag, die vertel ik m’n broer (groot liefhebber van ketchup): smaakverneuker.
Dit past helemaal in het idee van ‘beleving’ dat ons overal wordt opgedrongen. Ben je wel een in de ah in Haarlem-noord geweest? Daar past de nieuwe Honig prima in de schappen.
Jammer om te zien dat Honig in de nieuwe stijl nog steeds ongelooflijk veel onjuist spatiegebruik toepast. Want de vernieuwing van de stijl was natuurlijk een mooie kans om dat in één klap allemaal recht te trekken. Maar nee, Honig heeft nog steeds geen ’tomatensoep’ en ‘groentesoep’ maar houdt het gewoon bij ‘Tomaten Soep’ en ‘Groente Soep’. Het is namelijk niet zo maar tomatensoep, zo redeneert men, maar een heus product van Honig dat men de naam ‘Tomaten Soep’ heeft gegeven. En een naam mag je zo fout schrijven als je zelf wilt.
Het schijnt dat Honig zelfs spaties in de doos met lettervermicelli heeft gestopt!
Ha ha, maar je was dus wel gevallen voor de Honig reeks of heb je ijverig in de AH to Go staan te pennen? Ik gooi in al mn voormalig Oostblokprakken de grote smaakverneuker ketchup (uit de tamelijk nieuwe plastic fles), kan je ook proberen.
Ja, hoe Balkenende’s collectivisme en Frans Bauers ‘gewoon zichzelf gebleven’ zich vertaald naar pakjes aanmaaksaus. Prachtig.
Je zou gewoon trots moeten zijn op Douwe Egberts.
wauw. en dat terwijl je met minder gedoe veel lekkerder kunt eten als je gewoon eens leert koken.
Argh, en er blijkt ook nog verschil te zijn tussen http://maggi.nl en http://www.maggi.nl
Ik dacht: laat ik eens naar Maggi kijken. En wat ontdekt ik tot mijn grote verbazing? Na een klik op maggi.nl kom je terecht op de website van Vrouw Online! Tsk. Als dat geen boycot waard is…
Beide producten laten op hun websites in ieder geval een prachtig assortiment onjuist spatiegebruik zien 🙂
Met dit verschil dat Honig op de site van Unilever nergens genoemd wordt…
Dit soort producten koop ik nooit. Merk op dat zowel Knorr als Honig merknamen zijn van Unilever…
Geniaal.
😀
VIC is overgestapt op de roerbakmaaltijden van AH… best ok!
😉
xV