Spits

(dit stukje gaat niet eens over een voetballer)

Die ene NS-meneer, van wie ik eerst dacht dat hij een vaste aanstelling op Rotterdam Centraal had om daar ieder uur te zeggen dat de internationale trein en provenance de Bruxelles-Midi en met destination d’Amstèrdam vertrekt (partira, heel goed) van voie numéro 4, tot ik ontdekte dat hij ook in Amsterdam werkte om iets soortgelijks met omgekeerde richtingen en een ander spoor te verkondigen, heeft nu ook een functie in Haarlem aanvaard. Iedere doordeweekse ochtend roept hij daar tegenwoordig om de haverklap om:

Dames en heren! Reist u in de ochtendspits met de trein tussen Haarlem en Amsterdam, dan reist u op het drukste moment van de dag. Wees bewust van uw keuze. De treinen van vóór zeven uur en na negen uur zijn vaak rustiger.

Ik verzin dit niet.

Allereerst, meneer van de NS: als ik in de ochtendspits tussen Amsterdam en Utrecht reis, of voor mijn part tussen Lutjebroek en Boerestronkradeel, dan reis ik ook op het drukste moment van de dag. Doet u alstublieft niet of het aan mijn woonplaats ligt.

En sowieso: de drukte in de metro van Tokio mag dan verbleken bij die op het traject Haarlem-Amsterdam, maar wie zet er dan ook een formaat trein in dat op een gemiddelde modelspoorbaan op zolder niet zou misstaan? Ik reisde laatst in de ochtendspits met de trein naar Rotterdam, het leek met gemak het drukste moment van de dag, ook daar al, en toen ik in Leiden in een van de achterste coupés stapte van de intercity die me naar mijn geliefde geboortestad zou brengen, kon ik voorin al in Den Haag uitstappen – er kwam gewoon geen eind aan dat gevaarte.

Maar in Haarlem vinden ze dat je maar wat eerder uit de veren moet als je zo graag een zitplaats wilt. Hebben we hier te maken met een nieuw offensief van de NS? De reizigers moeten niet klagen want het is allemaal hun eigen schuld? ‘Dames en heren, de trein naar Sint-Juttemis van 8 uur 40 heeft wederom een nog onbekende vertraging. Wees bewust van uw keuze. De trein van 11 uur 10 rijdt vaak wel.’

Wees bewust van uw keuze. Alsof we het over een pakje Becel hebben! Alsof de trein van vóór zeven uur ’s ochtends bijdraagt aan een betere stoelgang en de kans op hart- en vaatziekten verkleint! Of beter is voor het milieu omdat-ie minder stroom verbruikt.

Lekker makkelijk hè, om dit soort onzin via de omroepinstallatie over de arme machteloze reizigertjes uit te storten. Ik zou zeggen: kom eens uit die toren tevoorschijn en vertel me dan recht in mijn gezicht op welke tijdstippen ik allemaal wel en niet de trein mag nemen. Kijken of je dan nog durft met je bewuste keuze. En ga dan meteen even naar mijn baas om te vertellen dat ik voortaan pas om elf uur aan kom kakken en dan om drie uur weer vertrek, voordat de avondspits begint.

Ik héb helemaal geen keuze, lamlul, en je denkt toch zeker niet dat ik vóór zeven uur de trein ga nemen omdat jij het zegt? Alsof jij voor dag en dauw achter je microfoontje zit. Je bent gewoon een bandje, man, niet meer en niet minder. Loser.

Nieuwe stukjes in je mailbox?

Meld je aan en ontvang een mailtje bij elk ei dat gelegd is.
Loading

16 gedachtes over “Spits”

  1. Hahaahahaha!
    @Verbal Jam: moet Zero nu een bandje van repliek dienen? Alsof dat charmant staat, op een perron. Dan liever in een stukkie als dit.

  2. Ooit vertelde mij iemand dat alle omroepberichten op NS-stations vanuit Utrecht worden ingesproken. Dat vind ik nog steeds moeilijk te geloven, maar verklaart een hoop (bijvoorbeeld dat ‘de trein richting Enkhuizen binnen enkele ogenblikken binnenkomt op spoor 5’ terwijl je al bent ingestapt). Is er iemand hier die dit kan bevestigen?

  3. Ha ha, ontzettend gelachen om dit spitse stukje. Trein reizen doe je natuurlijk altijd en overal op eigen risico.

  4. En het erge is: Dit soort zaken wordt ook nog eens in een ‘marketing meeting’ besloten, of een duurbetaald reclame buro is met dit briljante idee aangekomen, en de ex ambtenaren van Pro Rail zeggen: ok. Owkee, eerrmmm, jah, das goed. Goed idee dat: Wees bewust van je keuze, sluit leuk aan bij onze pro milieu campagne……

    Pfffff, ik probeer me niet meer aan dit soort dingen te ergeren maar soms wordt het me weer teveel. Je zou bijna een treintje terugkoppen om ze terug te pakken.

  5. Deze man had laatst ook iets moois: tussen Haarlem en Amsterdam, uiteraard in de spits, waren veel mensen met fietsen ingestapt. Échte fietsen en geen vouwfietsen. Dat kwam omdat de bussen staakten.
    Toen riep de man met zijn grote arbeidsethos om dat hij had gezien dat er in Haarlem erg veel mensen met een normale fiets waren ingestapt en dat dat niet de bedoeling was tijdens de spitsuren. Maar hij zou het deze ene keer door de vingers zien…

  6. @elsje: breek me de bek niet open; de trein tussen Haarlem en Utrecht rijdt al anderhalf jaar niet meer. Verder dan Amsterdam mogen we niet.
    @Petol: dat doet er niet toe;
    @Sparta: ik heb niet de indruk willen wekken dat het functioneren van onze rechtsstaat in het geding is gekomen met deze vervelende NS-actie.

  7. Eens met VJ. Of je stuurt het naar de VK.Kijken of de zus van deze mijnheer ook in de pen klimt 🙂
    [op Utrecht CS is het bandje nog niet aangekomen, de trein tussen Haarlem en Utrecht heeft kennelijk grote vertraging]

  8. Kijk, als je ballen hebt ga je natuurlijk met een megafoon het perron op om die gast van repliek te dienen! Dán maak je een statement! 😉
    Maar los daarvan was dit een mooi een vermakelijk stukje, waarvoor complimenten.

  9. Het lijkt VIC minder griezelig zeuro chagrijnig om 7 uur in de trein te zien zitten dan een in de hens-staande Zimbabwiaan te moeten aanschouwen.

    Of begrijpt VIC het argument verkeerd?

    😉

    xV

  10. @1 : er is veel leed in de wereld. Onderschat dat vooral niet.
    @zero : Beetje flauw misschien: geldt het Zimbabwe-argument nu plots niet meer, zoals in je column ‘Luxe’ toen we het over Gregorius N. hadden?

  11. Haha, ik weet welke je bedoelt. Het leuke is dat er een jaar geleden een ingezonden brief in de Volkskrant stond waarin iemand zich enorm over specifiek die ene van Bruxelles-Midi opwindt. Hij noemt hem in die brief de ‘perronnicht’ omdat juist die boodschappen van deze meneer altijd heel bekakt en verwijfd klinken.
    Maar nu komt het: een week later stond er weer een ingezonden brief in de Volkskrant, maar nu van een mevrouw die schreef: “Ik ben heel erg gekwetst. Die meneer is mijn broer en hij is geen nicht!” Of zoiets.

    Welaan. De bandjes zijn dus vaker aanleiding tot röring…
    Die meneer is overigens getapet, want je hoort ‘m ook in Roosendaal en Dordrecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *