Visit Rwanda

‘Visit Rwanda’ is de pakkende slogan die de komende jaren op de shirts van voetbalclub Arsenal komt te staan. De sponsordeal heeft tot grote kritiek geleid: fans van de club vinden de badge die op de mouwen van het shirt komt te staan namelijk foeilelijk. Maar ook vanuit Nederland is er commentaar: de regeringspartijen willen opheldering van minister Kaag van Ontwikkelingssamenwerking hoe het kan dat een land waar wij ontwikkelingshulp aan geven, 30 miljoen euro betaalt om op het shirt van een voetbalclub te staan.

Hier schiet de kennis van onze politici weer eens jammerlijk tekort. Als men zich ook maar enigszins in Arsenal had verdiept, dan had men geweten dat de Londense club onlangs afscheid heeft genomen van zijn iconische manager Arsène Wenger, die het elftal maar liefst 22 jaar gecoacht heeft. Hoe begrijpelijk is het in dat licht dat de clubleiding een deal sluit met Paul Kagame, president van Rwanda én fervent Arsenal-fan, die geregeld heeft dat hij tot 2034 aan de macht kan blijven dankzij een grondwetswijziging die door 98% van de bevolking hartstochtelijk omarmd is? Bij Arsenal houden ze gewoon van trouwe en betrouwbare leiders.

Los daarvan staan onze volksvertegenwoordigers niet stil bij wat Arsenal in ruil voor deze lucratieve deal allemaal teruggeeft aan Rwanda. Naar verluidt zal het centrale verdedigingsduo van The Gunners de komende jaren bestaan uit een Hutu én een Tutsi, een initiatief dat door de andere clubs uit de Premier League met instemming is begroet. Maar ook economisch kan Rwanda grote voorspoed verwachten. Het land lijkt de ultieme vakantiebestemming voor de Britse hooligans om even helemaal tot rust te komen: geen strand, geen lekkere wijven, alles is al kapot en een biertje kost omgerekend nog geen euro.

En sowieso: is het niet juist goed als voetbalclubs via de deals die zij sluiten duidelijk maken waar zij staan? Barcelona ontving geruime tijd 35 miljoen per jaar van Qatar Airways – u weet wel, van dat land dat slavenarbeid heeft ingevoerd om een paar stadions voor eenmalig gebruik uit de grond te stampen – en gaf daarvan steeds heel nobel 2 miljoen aan UNICEF om bijvoorbeeld kinderarbeid te bestrijden. Win-win!

Emirates is tegelijk sponsor van Arsenal, Real Madrid, Paris St. Germain en nog zo wat grootmachten – maar dat is dan ook de luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten. Mooi!

Het is eigenlijk nog een wonder dat Ajax nog niet in het blauw-wit van Israël speelt. Feyenoord heeft de huisstijlkleuren van Palestina al: aan het rood-witte shirt en de zwarte broek hoeft alleen nog maar het groen van Rotterdam te worden toegevoegd. Scheidsrechter Bas Nijhuis er met legerlaarzen tussendoor marcherend en je hebt toch een heel ander schouwspel dan de suffe klassiekers die we nu hebben.

Als de politiek zich er niet te veel mee bemoeit liggen mooie verbondjes in het verschiet. VVV bijvoorbeeld lijkt mij de uitgelezen club om met een wekelijks wisselende shirtsponsor een impuls te geven aan soon to be stedentrips naar Raqqa, Aleppo of Mogadishu.

En misschien kan iamzero.nl iets betekenen voor Sparta :(

Visit Rwanda

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.